array(5) {
  ["library"]=>
  string(6) "0.0000"
  ["result"]=>
  string(6) "0.0064"
  ["book"]=>
  string(6) "0.0049"
  ["slice"]=>
  string(6) "0.0000"
  ["all"]=>
  string(6) "0.0113"
}
Dingin Hati Yang Beku | Norhayati Berahim | NB Kara Sdn Bhd | 9789675229572 | E-Sentral Ebook Portal

Dingin Hati Yang Beku by Norhayati Berahim

Dingin Hati Yang Beku by Norhayati Berahim from  in  category
Read using
(price excluding 0% GST)
Category: Romance
ISBN: 9789675229572
File Size: 0.84 MB
Format: EPUB (e-book)
DRM: Applied (Requires eSentral Reader App)
(price excluding 0% GST)

Synopsis

Benar, Orked memang tidak bersetuju dengan keputusan Hasna untuk berkahwin dengan suami orang. Baginya, akan timbul masalah besar kelak sementelah perkahwinan itu dirahsiakan oleh lelaki itu. Sehingga satu hari yang sesuai akan diberitakan kepada isteri pertama. Bilakah waktu yang sesuai itu? Kenapa lelaki itu harus menipu isterinya? Bukankah perkahwinan akan merubah kehidupan seseorang? Tidakkah akan terkesan kepada isteri pertama nanti? “Hasna nak kahwin…” Beritahu Orked kepada David. David singgah rumah Orked selepas menghantar kereta pelanggannya di kawasan berdekatan. “Hasna yang hitam tu?” “Mulut kau, David!!!” Marah si adik. David ketawa besar. “Aku cuma cakap dia hitam. Tak semestinya hitam tu dia tak cantik.” David tersengih-sengih. Seronok dia makan hari ini. Ada sayur yang dimasak dengan sos tiram, ada udang yang dimasak dengan butter, ada kari ayam. “Ya, Hasna tu la…” “Dengan siapa?” “Dengan suami orang.” Tersembur nasi yang baru sahaja disuap David ke mulutnya. “Teruk betul! Tak ada orang lainkah dia nak kahwin? Sebab dia hitamkah dia rasa dia tak laku? Dia mana ada hitam sangat. Hitam cantik. Macam kata orang, hitam gula perang.” Pandai sahaja David mengata Hasna hitam gula perang. “Hitam manislah.” “Ha… hitam manis. Kenapa? Dia terdesak?” “Aku tak kisah kalau lelaki itu beritahu isterinya mahu berkahwin lain. Ini tidak. Si isteri tidak diberitahu, takut hatinya terluka. Kau rasa adil tak bagi Hasna dengan isteri pertama?” “Itulah, orang Islam ni boleh berkahwin ramai. Agama Islam ni teruk.” Seperti marah sahaja David. Walau dia baik dengan Orked, dia tidak begitu setuju Orked memeluk agama Islam. Dia tidak tahu Orked terpengaruh dengan siapa sebab ketika Orked memeluk Islam dia berada di luar negara. “Habis, kau suka tauke-tauke Cina yang simpan perempuan tu? Macam Christin, kawan aku…” “Christin? Kawan kau yang mana?” “Kawan masa aku belajar di Hong Kong dulu. Jadi model sambilan di Taiwan tu.” “Kenapa dengan dia?” Tanya David. Sedap masakan Orked, macam masakan maminya. Kadang-kadang ada juga macam masakan Mak cik Melah. “Berkahwin dengan tauke hotel. Lakinya ada perempuan simpanan. Dia tak boleh nak halang sebab takut si suami tinggalkan dia. Masa suaminya sakit, siang dia jaga, bila malam si suami dijaga oleh perempuan simpanan. Sampai jururawat pun keliru yang mana isteri sebenar. Sebab yang siang mengaku isteri, yang malam pun mengaku isteri. Mana lebih baik? Suami kahwin dengan cara sah atau ada perempuan simpanan? Bukan sorang, tapi ramai!” Aju Orked menyebabkan David terkumpal-kumpal, sukar menjawab. Ada juga yang masuk ke dalam kepalanya, ada yang bagai angin lalu. “Nak berkahwin dua tu aku tak kisah. Aku kisah bila lelaki tak jujur.” “Kau fikir, ramaikah lelaki Islam yang jujur dengan isterinya? Kau fikir, bini dia tak mengamuk dan lelaki ni boleh dikawal?” David bertanya seperti mencabar sahaja. “Ya, aku rasa lelaki begini pengecut. Aku kesian andai satu masa nanti Hasna menjadi mangsa lelaki yang pengecut ini. Bila dah kecut, langsung tak mahu mengaku dah kahwin lain dan Hasna ditinggalkan.” Walang hati Orked. Dia kenal Hasna sudah lama. Sama-sama belajar di Kanada dahulu. Alangkah kasihan kalau satu ketika nanti Hasna ditinggalkan begitu sahaja selepas berkahwin! “Itulah… Islam ni bagi lelaki kahwin lain, seronoklah lelaki.” “Kau ni, David… tak habis-habis nak kutuk Islam. Habis, apak yang bukan Islam tu masih musuhi kau dan pak cik yang Islam itulah yang selalu bela kau, selalu bawakan kau makanan, sayang kau, kan…” “Cikgu Samad tu lain.” David tersengih. Memang dia tidak dapat menafikan kebaikan Cikgu Samad yang sangat menyayanginya. Apatah lagi Mak cik Melah. Budi baik mereka memang tidak akan dilupakannya. “Apa yang lainnya? Itulah yang Islam ajar. Berbudi pekerti, berbaik dengan orang bukan Islam. Akhlak yang baik telah ditunjukkan oleh keluarga Cikgu Samad. Itu contoh keluarga Islam yang harus kau ikut.” “Yalah… yalah… kau betul.” “David, kau tengok aku masuk Islam… aku yang mana lebih baik? Ketika aku bukan Islam atau aku yang dah Islam?” Tanya si adik mahu menduga. “Entahlah, sama saja. Kau sejak dulu rapat dengan keluarga Cikgu Samad. Dah lama dah dengan mereka, kau terikut-ikutlah perangai Cikgu Samad dengan mak cik tu. Jadi sama saja.” Acuh tak acuh sahaja David menjawab. Dia sebenarnya tidak kesah Orked memeluk Islam cuma yang dia tidak gemar, adiknya menutup tubuhnya seperti tepung bungkus, kuih yang selalu Mak cik Melah masak. “Mereka Islam, aku ikut cara akhlak Islam mereka kerana manusia dilahirkan bukan bersama akhlak dan budi pekerti. Semuanya melalui asuhan dan pembelajaran, tau!”

Reviews

Dingin Hati Yang Beku
by qaisaraqistina on December 17, 2018

Good job penulis. Good storyline

DHYB
by Norita bt Hashim on March 18, 2019

Novel yang menarik....

Write your review

Recommended