Lindungan Kasih Suraya by Nursha Ahmad

Lindungan Kasih Suraya by Nursha Ahmad from  in  category
Read using
(price excluding 0% GST)
Author: Nursha Ahmad
Category:
ISBN: 9789671820513
Publisher: Nursha Ahmad
File Size: 0.18 MB
Format: EPUB (e-book)
DRM: Applied (Requires eSentral Reader App)
(price excluding 0% GST)

Synopsis

Fajar menyinsing mengungkap sebuah kisah. Malam berlabuh memendam sebuah rasa. Bait puitis itu cukup kena dengan diri Suraya. Bila siang tiba, dia menahan tabung air matanya. Bila malam, habis punggah dia gugurkan titis-titis derita itu dari dirinya. Ya, betul yang orang sana dan sini berkata. Dia ‘anak haram’ yang layu dibawah payungan hina setiap penilai dunia. Mahu mengadu, tiada perdu. Mahu menjerit, tekak pula terasa perit. Jadi, dia hanya dapat pendam nak tunggu masa itu datang. Masa di mana gagak bertukar rupa kepada merpati. Terbang bebas di langit yang biru. “Saya selalu lalai, saya seorang pendosa. Saya kurang ilmu di dada. Saya malu dengan semua orang. Saya malu dengan Allah. Saya selalu terfikir, adakah Allah akan menerima doa saya? Taubat saya? Kedudukan saya rendah sangat.” - Suraya Nek Mahbubah pula semakin hari semakin benci akan Suraya. Dasar cucu tak sedar dek untung. Selalu sahaja melawan dan menipu demi kepentingan diri. Lagi semai benci itu apabila Suraya tidak habis mencolek arang ke mukanya. Pergi ke ceruk kampung pun masih boleh kedengaran sindiran ‘anak haram’ yang ditabur. Memang benar, memungut Suraya adalah satu kesalahan. Nureen disanjung sujud oleh Nek Mahbubah. Bagi neneknya, Nureen adalah cucu emas yang paling berharga. Sudah seperti bulan gah sinar di nun kelamnya angkasa. Tetapi satu sahaja cela yang tersisa padanya. Dia sangat membenci Suraya. Bila orang bertanya tentang Suraya, dia terus geleng kepala dan tukar topik. Taraf mereka tidak serupa. Darah haram tetap akan haram. Cucilah dengan seribu air jenis air bersih pun, tetap sama. “Jangan bajet alim dengan aku. Kau fikir kalau kau buat macam ni darah kau boleh suci dari haram? Tak kan? Dasar tak sedar untung, kalau tak disebabkan aku suruh nenek simpan kau, dah lama kau merempat tepi tong sampah…” - Nureen Aswad selaku cucu ketua kampung yang menyandang gelaran ‘ustaz’ pada usia muda pula selalu tertunggu-tunggu akan Suraya. Bukan tertunggu akan pemilik tulang rusuk tetapi tertunggu akan si pengalun bait ayat suci penerang hati. Setiap hari, setiap pagi. Pasti sama-sama mereka bertukar pendapat rasmi. Sungguh dia tahu, Suraya ini dahaga akan keampunan dan berkah Sang Pencipta. “Cik Suraya… Allah itu maha pengampun dan penyayang. Dia dengar semua doa dan taubat hambanya. Ttidak pernah dia menilai hambanya dengan kedudukan di dunia. Sama ada kedudukan itu rendah atau tinggi. Saya juga pendosa Suraya, kita sama-sama pendosa. Selagi pintu taubat masih dibuka, belum terlambat untuk kita bertaubat dan bersujud pada-Nya. Buat yang baik, tinggal yang buruk. InshaAllah, ada tempat kita di sisi Allah.” - Aswad Suraya sibuk memetik benih keimanan untuk ditabur di tanah hatinya. Nureen pula sibuk membelai baldu merah intan permata bertatahkan nikmat dunia. Jadi yang mana satu yang perlu mereka kecapi? Adakah semuanya saling lalai dan lupa? Gelaran Suraya, adakah bakal selamanya hina?

Reviews

katy
by Khadijah Haslan on November 10, 2020

terbaik keep it uppp

Write your review

Recommended