DIA MELIHAT ROH SIRI 1

DIA MELIHAT ROH SIRI 1

RM 15.00

ISBN:

9789671922217

Categories:

General Novel

File Size

1.61 MB

Format

epub

Language

BM

Release Year

2021
Favorite (2)

Synopsis

BUDAK kampung berusia 10 tahun dan cepat matang berbanding usianya itu sudah biasa berlari-lari melayang di atas pucuk lalang. Hanya perlu tahan nafas sedikit; meringankan badan dan mula berlari. Dia menyendiri ke tanah perkuburan memikirkan kisah kematian ketika rakan sebayanya yang lain leka bermain-main sesama mereka.

“Benda misteri tu, Atok boleh contohkan seperti kita cuba memahami kelakuan anjing. Mula-mula jauh-jauh. Kemudian datang dekat seperti nak berjinak-jinak. Selang beberapa lama semakin hampir. Suatu hari tiba-tiba hilang pula.Tapi masa tu, Atok macam dah dapat kuasa mistik. Atok dah mula dapat melihat benda ghaib.”

“Eh, kenapa tiba-tiba benda tu hilang pula, Atok?”

“Hilang tak nampak di luar sebab dah masuk menyatu di dalam badan Atok. Sebab tu Atok dah ada kuasa mistik masa zaman budak-budak.”

“Apa benda tu, Atok? Tak takut ke?”

“Yang itu Jin Kanak-Kanak. Takut juga masa tu. Tapi setiap daripada kita melalui jalan yang berbeza-beza untuk belajar tentang kehidupan dan ambil pelajaran. Cuba angkat dan perhatikan ibu jari masing-masing. Seni ciptaan corak dan liku-liku lengkuk ibu jari.  Dalam berbillion manusia, ada tak yang sama cap ibu jari?”

“Tak sama, Atok!”

“Hmm. Macam itulah lebih kurang perjalanan setiap daripada kita. Unik, tak sama dan maha hebat seni penciptaannya.”