Gadis Boneka Hadrah ((Kronikel Empat Bahtera #2)

Gadis Boneka Hadrah ((Kronikel Empat Bahtera #2)

RM 25.00

ISBN:

9789674818296

Categories:

General Novel

File Size

10.38 MB

Format

epub

Language

BM

Release Year

2022
Favorite (0)

Synopsis

Perdita, gadis pemain boneka meneruskan kelangsungan rumah anak yatim yang dia tumpangi dengan membuat pertunjukan bersama adiknya Hassid, si pemain seruling di pasar pelabuhan Hadrah, ibu kota kerajaan Farsina. Pada malam mereka diserang oleh tiga penyangak di lorong gelap kota Hadrah, mereka telah diselamatkan oleh hulubalang istana bernama Jaivad dan tabib bernama Sula.

Erali, putera daripada isteri kedua raja kerajaan Farsina kini lumpuh akibat kemalangan ketika memburu bersama kakandanya, putera mahkota Pharvid. Mengalami kekecewaan dan kesedihan akibat ketidakupayaannya dan tidak mendapat perhatian bondanya yang menumpukan usaha untuk menjamin kedudukan di istana, Erali telah cuba mengambil nyawanya sendiri. Gurunya Ziyad telah berikhtiar supaya Erali kembali pulih. Pencarian Ziyad untuk memulihkan semangat Erali telah menemukannya dengan Perdita dan Hassid, pasukan pertunjukan boneka Hadrah.

 

Pertemuan insan-insan ini bakal menentukan takdir kerajaan Farsina dan Buana Sepi yang diancam malapetaka yang tidak kenal sempadan benua dan samudera. Kepada Perdita, Hassid, Sula dan Jaivad, Farsina mendedahkan misteri dunianya yang penuh dengan keajaiban dari dasar laut, padang pasir dan puncak gunung.